Garáž za milion? Litoměřická radnice jich chce postavit několik set.

25.06.2023

Předem říkám, že litoměřická radnice nechce postavit několik set garáží, ale jen jeden parkovací dům pro cca 200 vozidel, kde však náklady na jedno místo (= jedna garáž) vyšplhají skoro na milion. Jedná se o parkovací dům blízko vlakového nádraží Litoměřice město. No - nekoupili byste si to?

Tento projekt začal být připravován cca před 4-5 lety, kdy rozpočet na jedno parkovací místo činil 300 tisíc korun. Za takovou cenu, tedy za asi 60 milionů, při příloži asi za 25 milionů z rozpočtu našeho města – to tehdy dávalo smysl.


"Před 5 lety stál Parkhouse 60 milionů, dnes 3x tolik."


Nikdo z nás nemůže za to, že v posledních letech vyskočily ceny stavebních prací přímo nehorázně. Nemůžeme se ale tvářit, že to nevnímáme a že nám to nevadí. Jak si tedy stojíme:

  • Plánovaný parkovací dům má plánovanou kapacitu 214 míst.

  • Na současné výměře pozemku po odstranění podzemních nádrží a stavebním zpevnění plochy lze vytvořit parkoviště pro nějakých 50 vozidel.

  • Parkovací dům tedy zvýší kapacitu místa o 160 míst.

  • To za celkovou rozpočtovanou cenu 180 milionů korun – zaokrouhleně tedy přes 1 milion na jedno nové parkovací místo; mimochodem: KOLIK STOJÍ GARÁŽ? Odpovím si sám - kolem 350 tisíc korun.


"Garáž vyjde na 350 tisíc, místo na parkovišti na milión."


Tolik k nákladové části. Nyní k využití:

  • Ptám se: komu bude sloužit tento parkovací dům a kdo jej bude využívat?

  • Přilehlé sídliště Kocanda nepatří rozhodně k těm sídlištím, které má největší deficit parkovacích míst. Co například obyvatelé sídliště kolem ulice Al. Muchy – tedy sídliště Pokratice. Co sídliště Cihelna, nebo Střed? Nikdo z těchto sídlišť nebude docházet až na Kocandu 2-3 kilometry.

  • Nebo má být parkovací dům určen cestujícím využívající vlakové a autobusové nádraží? Ale vždyť tito řidiči využívají parkoviště Marie Pomocné - to je to vedle Penny, které, podle mého ověření obsazenosti z počátku tohoto týdne, využívají parkoviště jen z asi 50% ! V pondělí ve 13 hodin zde parkovalo 38 vozidel a 38 míst bylo volných. A to tam nyní stojí i řada obyvatel z přilehlé ulice, která je rozkopaná.

Na závěr se podívejme na provoz a ekonomiku provozu:

  • Nepředpokládám, že parkovací dům bude zdarma. Za jakou cenu tedy budou vozidla parkovat? Parkoviště M. Pomocné má sazbu 10 korun na den a má stále volnou kapacitu. Bude-li cena také 10 korun za den, je návratnost při 100% využití 24 hodin denně přes 120 let!

  • Nebo nastavíme normální ceník, kdy však cena parkovného bude odpovídat 160 korunám denně, nebo 1.200 korunám měsíčně, případně 12 tisíci korunám ročně. A i to zajistí návratnost investice 40 let bez provozních nákladů a inflace. Jenže se ptám: kdo bude při takových cenách parkovat, když okolní ulice jsou zdarma, parkoviště M. Pomocné za 10 korun a v centru se platí roční poplatek 1.500 korun - stejně jako by zde musel být měsíční?

  • Ano, řešení je. Tím je zpoplatnit parkování v nejen v okolních ulicích, ale postupně v celém městě. Má však radnice odvahu říci obyvatelům Litoměřic, že kvůli tomu, aby parkovací dům na Kocandě nebyl prázdný, začnou platit roční poplatek za stání na ulici? Bez nároku na místo.
    To chce politickou odvahu.

"Bude nejspíše třeba zpoplatnit stání na ulici, aby nebyl Parkhouse prázdný."


  • Pokud odvahu najdou a město zpoplatní, tak zjistí, že řidiči naleznou místa ve svých neuklizených garážích a na svých dvorcích. Odhadem tak 10% vozidel zmizí z ulic. To je asi 2000 vozidel. Bude ale pak potřeba kapacity 214 míst tohoto parkovacího domu za 180 milionů když tímto zpoplatněním zmizí z ulic 2000 aut? Nebude, parkhouse bude prázdný. Za 180 milionů.

Vezměte rozum do hrsti a od výstavby 160 parkovacích míst za těchto podmínek upusťte Nemá to smysl. Za tuto cenu fakt ne …

Litoměřice potřebují investice smysluplnější, než je vyhovět 150 řidičům. Vždyť je tolik věcí, do kterých je třeba investovat, a které by potěšily mnohem více lidí. Namátkou například:

  • Divadlo 3 M

  • Kino 8 M

  • Kulturák 15 M

  • Hrad 10 M

  • Výstaviště Zaharada Čech 25 M

  • Letní kino 5 M

  • Investice do sportu a sportovišť,
    a to hlavně do montované sportovní haly 24 M

To je CELKEM: 90 M

Zbývá tedy 10 milionů a za to postavme pozemní parkoviště na tomto stejném pozemku pro 50 aut. Navíc (!) s těmito všemi vyjmenovanými zakázkami můžeme podpořit řadu místních dodavatelů na místo zhotovitele jednoho předraženého parkovacího domu odněkud z Prahy, nebo Ostravy.


"Investice do parkování je vhodnější rozprostřít po všech sídlištích."


A nebo: chceme-li už investovat 100 milionů do parkování aut, rozprostřeme tuto investici po všech sídlištích. Věřte, že oněch 214 míst najdeme po jednotlivých sídlištích po celém městě. Tam všude budou opravdu zapotřebí. A podle mě to nebude stát ani oněch 100 milionů.

Je jedno jestli celý projekt ve finále vyjde na rozpočtovaných 180 milionů, nebo se možná vysoutěží za 150, což vůbec není jisté … 

Stále jsou to neúčelně utracené peníze.