Město přátelské všem
Mnoho nás propadlo kouzlu jedné stopy a zjistilo, že na kole se nestojí v zácpě a dá se jet i jinudy, než jedou auta. Je to levnější, zdravější, rychlejší. Ovšem až do té chvíle, kdy od příslušníka obdržíte pozornost v podobě několika stovek za jízdu v zákazu vjezdu, nebo v jednosměrce. Aby města vyšla vstříc požadavkům na legální oboustranné parkování v přeplněném městě, vyznačují se jednosměrky. A protože cyklista je řidič, musí je respektovat i za cenu objížděk a nesmyslných výletů na frekventované ulice.
Přitom v dopravně vyspělém světě je běžné, že cyklista je ten, kdo nechal auto doma a nepodílí se ani na zácpě, ani na exhalacích v ulicích a tak je mu umožněna jízda i tam, kam automobil nesmí.
I nás v Litoměřicích doběhla (spíše dojela) doba a počet automobilů, jak jedoucích, tak stojících se přiblížil k extrémní hodnotě. Jen pro zajímavost: v roce 2013 byl průměr 450 aut na 1000 obyvatel, loni již 600. Města si dobrovolně a sami vybavujeme tímto itinerářem a z neprůjezdnosti měst můžeme obviňovat jen sami sebe. A ať chceme, nebo nechceme, bez jednosměrek to nepůjde (kdo si vzpomíná na autoškolu: ... při zastavení vozidla zanechat 3 metry pro každý směr jízdy). Řada z nás zjistí, nebo již zjistila, že po městě to začíná být lepší na kole. A tady může nastat "kámen úrazu". Kvůli naším plechovým miláčkům omezujeme ty, kteří je nepožívají - cyklisty.
Když tak jezdím po "vlastech Českých" čím dál více navštěvuji města, kde je cyklistům umožněn obousměrný vjezd do jednosměrných ulic. Je to legální, stojí to jen pár značek a je to moderní a nutné. Mimochodem, když jedete na koloběžce, jste podle zákona také cyklista, tedy řidič.
Moderní město patří všem. Nejen automobilům, ale i chodcům a cyklistům. Je na čase opravdu nabídnout kvalitní alternativu individuální motorové dopravě, kterou jsou právě kola - a čím dál více i elektrokola.
Nechali jsme proto zpracovat projekt na zprůjezdnění jednosměrných ulic v části města (kolem náměstí a ulice Palachova), kde cyklista navzdory zákazům legálně všude projede. A mým cílem je, abychom takto přizpůsobili celé město.
Nikoho do jízdy na kole nutit nebudu. Ale přeci jenom: jeden cyklista je o jedno auto méně v zácpě uprostřed města. Tak proč jim házet klacky do kola??
P.S. nebojte, na parkoviště na sídlištích jsme nezapomněli a také něco připravujeme